Renungan Untuk Wanita

Posted on 11:25 PM by PeJuaNg IsLaM


Ali bin Abi Talib (kwj) berkata bahawa dia telah masuk ke rumah Rasulullah S.A.W. bersama dgn Fatimah. Mereka mendapati (setelah bertemu), bahawa Rasulullah S.A.W. sedang menangis tersedu - sedu. Maka Ali bertanya kepada baginda: "Apakah sebab engkau menangis wahai Rasulullah?" Kemudian Rasulullah S.A.W. bersabda :

"Wahai Ali, Aku telah dibawa berjalan ke langit pada suatu malam. Aku mendapati ramai perempuan dari umatku yg diisikan di dalam neraka jahanam dengan berbagai - bagai azab. Ketika itu juga aku menangis kerana melihat mereka diseksa dgn penuh azab. aku melihat ada di antara mereka yang di gantung dengan rambutnya, ada pula yg mengelegak otak mereka, ada yg digantung dengan lidahnya, ada yang dituang air panas mendidih ke dalam mulutnya dan sesetengahnya pula ada yg diikat kakinya di bahagian teteknya, manakala kedua-dua belah tangannya diikat di bahagian ubun - ubun kepalanya, ditambah dengan seksaan ular dan kala jengking. Sesetengah pula digantung dengan teteknya, ada pula kepalanya menjadi kepala babi dan badannya menjadi badan keldai. Di atas langit itu, terdapat beribu - ribu azab dan diantaranya ada yang berwajah anjing, api neraka masuk dari mulutnya dan keluar melalui duburnya dan malaikat memukul kepalanya dengan tongkat besi."


Kemudian Fatimah r.a berdiri dan berkata: "Wahai kekasihku, penyejuk mataku, apakah dosa mereka itu sehingga di seksa sedemikian?"

Maka jawab Rasulullah S.A.W:

" Wahai anakku Fatimah:

Yang digantung dgn rambutnya itu ialah perempuan (isteri) yg tidak bertudung kepala di hadapan lelaki lain selain suaminya.

Perempuan yg digantung dgn lidahnya ialah perempuan yg mnyakiti hati suaminya dgn lidahnya.

Perempuan yg digantung dgn teteknya ialah perempuan yg suka melakukan maksiat tanpa pengetahuan suaminya.

Perempuan yg dipasak ( diikat) kakinya di bahagian teteknya dan kedua - dua belah tangannya diikat pada bahagian ubun - ubun kepalanya dan diisi dengan patukan ular dan gigitan kala jengking itu ialah perempuan yg tidak mandi junub dan memandang ringan terhadap sembahyang.

Kepalanya berkepala babi dan badannya berbadan keldai ialah perempuan yg suka mengada - adakan sesuatu yg tidak ada, iaitu bercakap bohong.

Perempuan yang berupa anjing dan api neraka masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya ialah perempuan yg suka menghasut, menfitnah dan hasad dengki."..


renung2kanlah wahai wanita2 sekalian...

0 comments:

Post a Comment