Posted on 7:02 PM by PeJuaNg IsLaM

....Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:"Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia menyayangi saudara sebagaimana dia menyayangi saudaranya sendiri"...

Jika kita renung hadis ini,Rasulullah mengajar kita supaya menyayangi saudara kira sepertimana kita menyayangi diri kita sendiri..
menyayangi ini bukan bererti kita berkasih sayang antara lelaki dan perempuan dan mengunakan peluang ini untuk bercinta..kerana perkara itu tetap salah disisi syarak..
tetapi,menyayangi ini bermaksud kita membantu dia jika dia berada di dalam kesusahan sebagai mana kita merasakan kita yang berada di dalam kesusahan itu..selain itu kita melayan baik mereka sebagaimana kita merasakan bagaimana kita hendak dilayan..

Menyayangi saudara ini juga bukan sahaja saudara se islam..tetapi saudara bukan muslim juga termasuk dalam perkara ini..
kita hendaklah berlaku baik kepada mereka selagi mereka berlaku baik kepada mereka..kita tidak boleh memusuhi mereka selagi mereka tdak mengapa - apaka kita..
kerana ini juga salah satu jalan dakwah kita untuk menarik mereka,untuk menunjukkan mereka bahawa islam itu bail dan harmoni...

Wallahu'alam..

0 comments:

Post a Comment